Allmänna villkor
Artikel 1 – Definitioner
I dessa villkor avses med:
Ångerrätt: den tid inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person som inte handlar i utövandet av sin yrkesverksamhet eller verksamhet och ingår ett distansavtal med företagaren;
Dag: kalenderdag;
Varaktig transaktion: ett distansavtal avseende en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller avtalsförpliktelser är fördelade över tiden;
Varaktig databärare: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är personligt riktad till honom på ett sätt som möjliggör framtida åtkomst och oförändrad återgivning av den lagrade informationen.
Ångerrätt: konsumentens möjlighet att inom ångerfristen frånträda avtalet på distans.
Företagare: den fysiska eller juridiska person som på distans erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter.
Avtal på distans: ett avtal som ingås inom ramen för ett system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster som organiserats av företagaren, där en eller flera tekniker för distanskommunikation används fram till och med avtalets ingående.
Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företagaren samtidigt befinner sig i samma rum.
Allmänna villkor: närvarande allmänna villkor för företagaren.
Artikel 2 – Företagarens identitet
Företagsnamn: DailyCompress B.V.
Handelsregisternummer: 97535923
Momsregistreringsnummer: NL868097020B01
Kundtjänst e-post: info@dailycompress.com
Företagsadress: Keizersgracht 520H (1017 EK) i Amsterdam, Nederländerna
Artikel 3 – Tillämplighet
Dessa allmänna villkor gäller för alla erbjudanden från företaget och för alla avtal som ingås på distans och beställningar mellan företaget och konsumenten.
Innan avtalet på distans ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt ska det, innan avtalet på distans ingås, anges att de allmänna villkoren finns tillgängliga hos företagaren och att de på begäran av konsumenten kommer att skickas kostnadsfritt så snart som möjligt.
Om distansavtalet ingås elektroniskt kan, i avvikelse från föregående stycke och innan distansavtalet ingås, texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg på ett sådant sätt att konsumenten på ett enkelt sätt kan lagra den på en varaktig databärare. Om detta inte är rimligt möjligt ska det, innan distansavtalet ingås, anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de på begäran av konsumenten kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt utan kostnad.
Om det utöver dessa allmänna villkor även finns särskilda produkt- eller tjänstevillkor som är tillämpliga, gäller andra och tredje stycket i motsvarande ordning och konsumenten kan i händelse av motstridiga allmänna villkor alltid åberopa den tillämpliga bestämmelse som är mest fördelaktig för honom.
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt är helt eller delvis ogiltiga eller ogiltigförklaras, förblir avtalet och dessa villkor i övrigt i kraft och den berörda bestämmelsen ska omedelbart ersättas genom en bestämmelse som i samförstånd så nära som möjligt motsvarar den ursprungliga bestämmelsens innebörd.
Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas i enlighet med andemeningen i dessa allmänna villkor.
Otydligheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas i enlighet med andemeningen i dessa allmänna villkor.
Artikel 4 – Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är villkorat, anges detta uttryckligen i erbjudandet.
Erbjudandet är icke-bindande. Företagaren har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om företagaren använder bilder är dessa en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet är inte bindande för företagaren.
Alla bilder, specifikationer och uppgifter i erbjudandet är vägledande och kan inte leda till skadestånd eller hävning av avtalet.
Bilder av produkter är en sann återgivning av de erbjudna produkterna. Företagaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt överensstämmer med produkternas verkliga färger.
Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet. Detta gäller i synnerhet:
priset, med undantag för tullavgifter och importmoms. Dessa ytterligare kostnader kommer att debiteras kunden. Post- och/eller budtjänsten kommer att använda den särskilda ordningen för post- och budtjänster i samband med importen. Denna ordning gäller om varorna importeras till det EU-land som är bestämmelseland, vilket är fallet i detta fall. Post- och/eller budtjänsten debiterar mottagaren av varorna för mervärdesskatt (eventuellt tillsammans med de debiterade tullklareringskostnaderna)
eventuella fraktkostnader
hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta
om ångerrätten är tillämplig eller inte
betalningssätt, leverans och fullgörande av avtalet
fristen för att acceptera erbjudandet eller den period under vilken företagaren garanterar priset
höjden av avgiften för distanskommunikation om kostnaderna för användningen av tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den ordinarie basavgiften för det använda kommunikationsmedlet
om avtalet arkiveras efter ingåendet och, i så fall, på vilket sätt det kan konsulteras av konsumenten;
hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och, om så önskas, korrigera de uppgifter som han har lämnat inom ramen för avtalet;
eventuella andra språk på vilka avtalet kan ingås, utöver nederländska;
de uppförandekoder som företagaren har åtagit sig att följa och hur konsumenten kan ta del av dessa uppförandekoder på elektronisk väg; och
avtalets minimilängd vid avtal som avser en varaktig prestation.
Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, material.
Artikel 5 – Avtalet
Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges däri.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet på elektronisk väg, bekräftar företagaren omedelbart på elektronisk väg mottagandet av acceptansen av erbjudandet. Så länge mottagandet av denna acceptans inte har bekräftats av företagaren kan konsumenten häva avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt, vidtar företagaren lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa den elektroniska överföringen av data och säkerställer en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta.
Företagaren kan – inom lagens ramar – informera sig om konsumenten kan fullgöra sina betalningsförpliktelser, samt om alla fakta och faktorer som är av betydelse för ett ansvarsfullt ingående av avtalet på distans. Om företagaren på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att vägra en beställning eller ansökan med angivande av skälen eller att ställa särskilda villkor för genomförandet.
Företagaren ska tillsammans med produkten eller tjänsten till konsumenten bifoga följande information, skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten på ett lättillgängligt sätt kan lagra den på en varaktig databärare:
- besöksadressen till företagets kontor där konsumenten kan vända sig med klagomål;
- villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt, eller en tydlig uppgift om att ångerrätten är utesluten;
- information om garantier och befintlig service efter köpet;
- de uppgifter som anges i artikel 4.3 i dessa villkor, om inte företagaren redan har lämnat dessa uppgifter till konsumenten före avtalets fullgörande;
- villkoren för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är av obestämd varaktighet.
Vid avtal om varaktiga prestationer gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.
Varje avtal ingås under den uppskjutande villkoret att de berörda produkterna finns i tillräcklig mängd.
Artikel 6 – Ångerrätt
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att utan angivande av skäl häva avtalet inom 14 dagar. Denna ångerfrist börjar löpa den dag då konsumenten eller en av konsumenten i förväg utsedd och för företagaren känd representant tar emot produkten.
Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med omsorg. Konsumenten får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att kunna bedöma om han eller hon önskar behålla produkten. Om han utnyttjar sin ångerrätt ska han returnera produkten med alla tillbehör och – om det rimligen är möjligt – i originalskick och originalförpackning till företaget, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som företaget har lämnat.
Om konsumenten önskar utnyttja sin ångerrätt är han skyldig att meddela detta till företaget inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten ska meddela detta genom ett skriftligt meddelande/e-post. Efter att konsumenten har meddelat att han önskar utnyttja sin ångerrätt ska kunden returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna har returnerats i tid, till exempel genom ett bevis på avsändning.
Om kunden efter utgången av de i punkt 2 och 3 angivna tidsfrister inte har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till företaget, är köpet slutgiltigt.
Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt
Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt, ska kostnaderna för returnering av produkterna bäras av konsumenten.
Om konsumenten har betalat ett belopp ska företagaren återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter återgången. Detta gäller dock under förutsättning att produkten redan har mottagits av webbutiken eller att fullständigt bevis på fullständig retur kan uppvisas.
Artikel 8 – Undantag från ångerrätt
Företagaren kan undanta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkt 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om företagaren tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone i god tid före avtalets ingående.
Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för produkter:
- som har tillverkats av företagaren enligt konsumentens specifikationer;
- som är av tydligt personlig karaktär;
- som på grund av sin natur inte kan returneras;
- som snabbt kan förstöras eller åldras;
- vars pris är beroende av fluktuationer på den finansiella marknaden som företaget inte har någon inflytande över;
- för lösa tidningar och tidskrifter;
- för ljud- och videoinspelningar och datorprogram som konsumenten har brutit förseglingen på.
- för hygienprodukter som konsumenten har brutit förseglingen på.
Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för tjänster:
- som avser logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på en viss dag eller under en viss period;
- vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;
- som avser vadslagning och lotterier.
Artikel 9 – Priset
Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, med undantag för prisändringar till följd av ändringar i mervärdesskattesatser.
I avvikelse från föregående stycke kan företagaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är bundna till fluktuationer på den finansiella marknaden och som företagaren inte har någon inflytande över, till variabla priser. Denna bindning till fluktuationer och det faktum att eventuella angivna priser är riktpriser anges i erbjudandet.
Prisökningar inom tre månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter.
Prisökningar från och med 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företagaren har avtalat detta och:
- de är en följd av lagstadgade bestämmelser eller föreskrifter, eller
- konsumenten har rätt att säga upp avtalet från och med den dag då prisökningen träder i kraft.
Leveransplatsen är enligt artikel 5, första stycket, i lagen om omsättningsskatt från 1968 det land där transporten påbörjas. I det föreliggande fallet sker leveransen utanför EU. I enlighet med detta kommer post- eller budtjänsten att debitera mottagaren importmoms eller tullavgifter. Företagaren kommer därför inte att debitera moms.
Alla priser är med förbehåll för tryck- och sättfel. Företagaren ansvarar inte för följderna av tryck- och sättfel. Vid tryck- och sättfel är företagaren inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.
Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti
Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på duglighet och/eller användbarhet samt de lagstadgade bestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter som gäller vid avtalets ingående. Om så har avtalats garanterar företagaren även att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
En garanti som ges av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagliga rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande gentemot företagaren på grund av avtalet.
Eventuella fel eller felaktigt levererade produkter ska anmälas skriftligen till entreprenören inom 14 dagar efter leveransen. Produkterna ska returneras i originalförpackningen och i nyskick.
Företagarens garantitid motsvarar tillverkarens garantitid. Företagaren är dock aldrig ansvarig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild användning av konsumenten, inte heller för eventuella råd om användning eller tillämpning av produkterna.
Garantin gäller inte om:
Konsumenten själv har reparerat och/eller bearbetat de levererade produkterna eller låtit tredje part reparera och/eller bearbeta dem.
De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt hanterats vårdslöst eller i strid med företagets anvisningar och/eller anvisningarna på förpackningen.
Den bristfälliga kvaliteten helt eller delvis är en följd av föreskrifter som myndigheterna har fastställt eller kommer att fastställa avseende de använda materialens art eller kvalitet.
Artikel 11 – Leverans och utförande
Företagaren ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagandet och utförandet av beställningar av produkter.
Leveransadress är den adress som konsumenten har uppgett till företaget.
Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att utföra accepterade beställningar med största skyndsamhet, dock senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid.
Om leveransen försenas, eller om en beställning inte eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att underrättas om detta senast 30 dagar efter det att beställningen har gjorts. Konsumenten har i så fall rätt att häva avtalet utan kostnad och rätt till eventuell ersättning.
Vid hävning enligt föregående stycke ska företagaren återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter hävningen.
Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, ska företagaren sträva efter att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen ska det på ett tydligt och begripligt sätt meddelas att en ersättningsartikel levereras. Vid ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell returfrakt står företagaren för.
Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger hos företaget fram till dess att leveransen sker till konsumenten eller en i förväg utsedd och till företaget känd representant, om inte annat uttryckligen avtalats.
Artikel 12 – Varaktiga transaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning
Uppsägning
Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med iakttagande av de uppsägningsregler som har avtalats och med en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten kan ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster säga upp när som helst vid utgången av den bestämda tiden med iakttagande av de uppsägningsregler som avtalats och med en uppsägningstid på högst en månad.
Konsumenten kan säga upp de avtal som avses i föregående stycken:
när som helst och utan att vara begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;
åtminstone på samma sätt som de ingicks;
alltid med samma uppsägningstid som företagaren har fastställt för sig själv.
Förlängning
Ett avtal som har ingåtts för en viss tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster får inte förlängas eller förnyas för en viss tid genom tyst medgivande.
Avvikande från föregående stycke får ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av dag-, nyhets- och veckotidningar samt tidskrifter förlängas tyst för en bestämd tid av högst tre månader, om konsumenten kan säga upp detta förlängda avtal före förlängningens utgång med en uppsägningstid av högst en månad.
Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast förlängas tyst för obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad och en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet avser regelbunden, men mindre än en gång per månad, leverans av dag-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter.
Ett avtal med begränsad löptid för regelbunden leverans av dag-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter (prova- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte tyst och upphör automatiskt efter prov- eller introduktionsperiodens utgång.
Varaktighet
Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år, får konsumenten efter ett år när som helst säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte rimlighet och skälighet talar emot uppsägning före utgången av den avtalade varaktigheten.
Artikel 13 – Betalning
Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter det att den ångerfrist som avses i artikel 6.1 har börjat löpa. Vid avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna frist löpa efter det att konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet.
Konsumenten är skyldig att omedelbart meddela företagaren om felaktigheter i de angivna eller tillhandahållna betalningsuppgifterna.
Vid utebliven betalning från konsumenten har företagaren, med förbehåll för lagliga begränsningar, rätt att debitera konsumenten för de rimliga kostnader som i förväg har meddelats konsumenten.
Artikel 14 – Klagomål
Klagomål om avtalets genomförande ska lämnas till företaget inom 7 dagar efter att konsumenten har konstaterat bristerna, och ska vara fullständigt och tydligt beskrivna.
Klagomål som lämnas till företagaren ska besvaras inom 14 dagar från mottagandet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre handläggningstid, ska företagaren inom 14 dagar svara med en bekräftelse på mottagandet och en indikation om när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.
Om klagomålet inte kan lösas i samförstånd uppstår en tvist som kan hänskjutas till tvistlösningsförfarandet.
Ett klagomål upphäver inte företagets skyldigheter, såvida inte företaget skriftligen anger något annat.
Om ett klagomål befinns vara berättigat av företaget, kommer företaget efter eget val att ersätta eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.
Artikel 15 – Tvister
Avtal mellan företagaren och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor regleras uteslutande av nederländsk lag. Detta gäller även om konsumenten är bosatt utomlands.
Artikel 16 – Avsägande av garantier: Ansvarsbegränsning
Vi garanterar, representerar eller garanterar inte att din användning av vår tjänst kommer att vara oavbruten, punktlig, säker eller felfri.
Vi garanterar inte att de resultat som kan uppnås genom användning av tjänsten är exakta eller tillförlitliga.
Du samtycker till att vi från tid till annan kan ta bort tjänsten på obestämd tid eller avbryta tjänsten när som helst utan att meddela dig.
Du samtycker uttryckligen till att din användning av, eller oförmåga att använda, tjänsten sker på egen risk. Tjänsten och alla produkter och tjänster som tillhandahålls till dig via tjänsten (utom vad som uttryckligen anges av oss) tillhandahålls ”i befintligt skick” och ”som de är tillgängliga” för din användning, utan några utfästelser, garantier eller villkor av något slag, vare sig uttryckliga eller underförstådda, inklusive alla underförstådda garantier eller villkor avseende säljbarhet, handelsmässig kvalitet, lämplighet för ett visst ändamål, hållbarhet, äganderätt och icke-intrång.
Våra direktörer, tjänstemän, anställda, närstående företag, ombud, entreprenörer, praktikanter, leverantörer, tjänsteleverantörer eller licensgivare är under inga omständigheter ansvariga för skador, förluster, anspråk eller direkta, indirekta, tillfälliga, straffbara, särskilda eller följdskador av något slag, inklusive men inte begränsat till förlorad vinst, förlorade intäkter, förlorade besparingar, förlust av data, ersättningskostnader eller liknande skador, oavsett om dessa grundar sig på avtal, olaglig handling (inklusive vårdslöshet), strikt ansvar eller annat, som uppstår till följd av din användning av någon av tjänsterna eller produkterna som har köpts med hjälp av tjänsten, eller för något annat anspråk som på något sätt är relaterat till din användning av tjänsten eller en produkt, inklusive, men inte begränsat till, fel eller utelämnanden i något innehåll, eller förlust eller skada av något slag som uppstår till följd av användningen av tjänsten eller något innehåll (eller produkt) som har publicerats, skickats eller på annat sätt gjorts tillgängligt via tjänsten, även om du har informerats om möjligheten till detta. Eftersom vissa stater eller jurisdiktioner inte tillåter uteslutande eller begränsning av ansvar för följdskador eller tillfälliga skador, är vårt ansvar i sådana stater eller jurisdiktioner begränsat till den maximala omfattning som är tillåten enligt lag.
Artikel 17 – Friskrivning
Du samtycker till att ersätta, försvara och hålla DailyCompress B.V. skadeslösa. DailyCompress B.V. och vårt moderbolag, dotterbolag, närstående företag, partners, tjänstemän, direktörer, ombud, entreprenörer, licensgivare, tjänsteleverantörer, underleverantörer, leverantörer, praktikanter och anställda, från alla anspråk eller krav, inklusive rimliga advokatkostnader, som framställs av en tredje part till följd av eller i samband med ditt brott mot dessa användarvillkor eller de dokument som de hänvisar till, eller ditt brott mot någon lag eller tredje parts rättigheter.
Artikel 18 – CESOP
På grund av de skärpta åtgärder som infördes 2024 avseende ”Ändring av lagen om omsättningsskatt 1968 (lag om implementering av direktivet om betaltjänstleverantörer)” och därmed implementeringen av Central Electronic System of Payment Information (CESOP) kan betaltjänstleverantörer komma att registrera uppgifter i det europeiska CESOP-systemet.