Allmänna villkor

Artikel 1 – Definitioner

I dessa villkor avses med:

Ångerrätt: den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;

Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke eller företag och ingår ett distansavtal med företagaren;

Dag: kalenderdag;

Långvarig transaktion: ett distansavtal avseende en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller avtalsförpliktelse är fördelad över tid;

Varaktig datamedie: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är personligt riktad till honom på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.

Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att inom ångerfristen avstå från distansavtalet.

Företagare: den fysiska eller juridiska person som på distans erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter.

Distansavtal: ett avtal där, inom ramen för ett system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster som organiserats av företagaren, en eller flera tekniker för distanskommunikation uteslutande används fram till avtalets ingående;

Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företagaren samtidigt befinner sig i samma rum.

Allmänna villkor: företagets allmänna villkor.


Artikel 2 – Företagets identitet

Företagsnamn: DailyCompress B.V.

Handelsregisternummer: 97535923

Momsnummer: NL868097020B01

Kundtjänst e-post: info@dailycompress.com

Företagsadress: Keizersgracht 520H (1017 EK) i Amsterdam, Nederländerna


Artikel 3 – Tillämplighet

Dessa allmänna villkor gäller för alla erbjudanden från företagaren och för alla distansavtal och beställningar mellan företagaren och konsumenten.

Innan distansavtalet ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt ska det, innan distansavtalet ingås, anges att de allmänna villkoren kan läsas hos företagaren och att de på begäran av konsumenten så snart som möjligt kommer att skickas kostnadsfritt.

Om distansavtalet ingås elektroniskt kan, i avvikelse från föregående stycke och innan distansavtalet ingås, texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg på ett sådant sätt att konsumenten enkelt kan lagra den på ett varaktigt medium. Om detta inte är rimligt möjligt, ska det innan distansavtalet ingås anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de på begäran av konsumenten kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt utan kostnad.

Om förutom dessa allmänna villkor även särskilda produkt- eller tjänstevillkor är tillämpliga, gäller andra och tredje stycket i motsvarande utsträckning och konsumenten kan i händelse av motstridiga allmänna villkor alltid åberopa den tillämpliga bestämmelse som är mest fördelaktig för honom.

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid något tillfälle helt eller delvis är ogiltiga eller ogiltigförklaras, förblir avtalet och dessa villkor i övrigt i kraft och den berörda bestämmelsen kommer omedelbart att ersättas genom ömsesidig överenskommelse med en bestämmelse som så långt som möjligt motsvarar den ursprungliga bestämmelsens innebörd.

Situationer som inte regleras i dessa allmänna villkor ska bedömas i enlighet med andemeningen i dessa allmänna villkor.

Otydligheter om tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas i enlighet med andemeningen i dessa allmänna villkor.


Artikel 4 – Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under vissa villkor, anges detta uttryckligen i erbjudandet.

Erbjudandet är icke-bindande. Företagaren har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om företagaren använder bilder är dessa en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet är inte bindande för företagaren.

Alla bilder och specifikationer i erbjudandet är vägledande och kan inte leda till skadestånd eller upphävande av avtalet.

Bilderna av produkterna är en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna. Företagaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt överensstämmer med produkternas verkliga färger.

 

Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet. Detta gäller i synnerhet:

priset, med undantag för tullkostnader och importmoms. Dessa ytterligare kostnader kommer att bäras av kunden. Post- och/eller budtjänsten kommer att använda den särskilda ordningen för post- och budtjänster i samband med importen. Denna ordning gäller om varorna importeras till det EU-land som är destinationen, vilket är fallet i detta fall. Post- och/eller budtjänsten uppbär mervärdesskatt (eventuellt tillsammans med de debiterade tullklareringskostnaderna) från mottagaren av varorna;

eventuella fraktkostnader;

hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta;

om ångerrätten är tillämplig eller inte;

betalningssätt, leverans och genomförande av avtalet;

fristen för att acceptera erbjudandet eller den frist inom vilken företagaren garanterar priset;

höjden på avgiften för distanskommunikation om kostnaderna för användningen av tekniken för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den vanliga basavgiften för det använda kommunikationsmedlet;

om avtalet arkiveras efter ingåendet, och i så fall på vilket sätt det kan konsulteras av konsumenten;

det sätt på vilket konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och, om så önskas, korrigera de uppgifter som han har lämnat inom ramen för avtalet;

eventuella andra språk, utöver nederländska, på vilka avtalet kan ingås;

de uppförandekoder som företagaren har underkastat sig och det sätt på vilket konsumenten kan konsultera dessa uppförandekoder på elektronisk väg; och

den minimala varaktigheten för distansavtalet i händelse av en varaktig transaktion.

Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, materialtyper.


Artikel 5 – Avtalet

Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, vid den tidpunkt då konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som ställs.

Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar företagaren omedelbart elektroniskt mottagandet av acceptansen av erbjudandet. Så länge mottagandet av denna acceptans inte har bekräftats av företagaren kan konsumenten häva avtalet.

Om avtalet ingås elektroniskt, vidtar företagaren lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra den elektroniska överföringen av data och säkerställer en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta.

Entreprenören kan – inom lagens ramar – informera sig om konsumenten kan fullgöra sina betalningsförpliktelser, liksom om alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av avtalet på distans. Om företagaren på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att vägra en beställning eller ansökan med angivande av skäl eller att knyta särskilda villkor till genomförandet.

Entreprenören ska tillsammans med produkten eller tjänsten till konsumenten bifoga följande information, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras på ett tillgängligt sätt på en varaktig datamedie:

  1. besöksadressen till entreprenörens etablering där konsumenten kan vända sig med klagomål;
  2. villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt, eller en tydlig uppgift om att ångerrätten är utesluten;
  3. information om garantier och befintlig service efter köpet;
  4. uppgifterna i artikel 4.3 i dessa villkor, om inte företagaren redan har lämnat dessa uppgifter till konsumenten före avtalets genomförande;
  5. kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är av obestämd varaktighet.

Vid en varaktig transaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.

Varje avtal ingås under den uppskjutande villkoret att de berörda produkterna finns i tillräcklig tillgång.

 

Artikel 6 – Ångerrätt

Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att häva avtalet utan att ange skäl inom 14 dagar. Denna ångerfrist börjar löpa dagen efter det att konsumenten eller en representant som konsumenten i förväg har utsett och meddelat företaget har mottagit produkten.

Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med försiktighet. Konsumenten får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att kunna bedöma om han eller hon vill behålla produkten. Om han utnyttjar sin ångerrätt ska han returnera produkten med alla tillbehör och – om det är rimligt möjligt – i originalskick och originalförpackning till företagaren, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som företagaren har lämnat.

Om konsumenten önskar utnyttja sin ångerrätt är han skyldig att meddela detta till företagaren inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Konsumenten ska meddela detta genom ett skriftligt meddelande/e-post. Efter att konsumenten har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt måste kunden returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna har returnerats i tid, till exempel genom ett bevis på att de har skickats.

Om kunden efter utgången av de i punkt 2 och 3 nämnda tidsfrister inte har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till företaget, är köpet slutgiltigt.

Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt

Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt, står konsumenten för kostnaderna för att returnera produkterna.

Om konsumenten har betalat ett belopp kommer företaget att återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter ångerrättens utövande. Detta sker under förutsättning att produkten redan har mottagits av webbutiken eller att fullständigt bevis på att produkten har returnerats i sin helhet kan uppvisas.


Artikel 8 – Undantag från ångerrätt

Företagaren kan undanta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkt 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om företagaren tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone i god tid före avtalets ingående.

Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för produkter:

  1. som har tillverkats av företaget i enlighet med konsumentens specifikationer;
  2. som är av tydligt personlig karaktär;
  3. som på grund av sin natur inte kan returneras;
  4. som snabbt kan förstöras eller åldras;
  5. vars pris är bundet till fluktuationer på den finansiella marknaden som företagaren inte har någon inflytande över;
  6. för lösa tidningar och tidskrifter;
  7. för ljud- och videoinspelningar och datorprogramvara vars försegling konsumenten har brutit.
  8. för hygienprodukter vars försegling konsumenten har brutit.

Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för tjänster:

  1. som avser logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
  2. vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;
  3. som avser vadslagning och lotterier.


Artikel 9 – Priset

Under den giltighetstid som anges i erbjudandet höjs inte priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna, med undantag för prisändringar till följd av förändringar i momssatser.

I avvikelse från föregående stycke kan företagaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är bundna till fluktuationer på den finansiella marknaden och som företagaren inte har någon inflytande över, till variabla priser. Denna bindning till fluktuationer och det faktum att eventuella angivna priser är riktpriser anges i erbjudandet.

Prisökningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade regler eller bestämmelser.

Prisökningar från och med 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företagaren har avtalat om detta och:

  1. de är en följd av lagstadgade regler eller bestämmelser; eller
  2. konsumenten har rätt att säga upp avtalet från och med den dag då prisökningen träder i kraft.

Leveransplatsen är enligt artikel 5, första stycket, i lagen om omsättningsskatt från 1968 det land där transporten påbörjas. I det aktuella fallet sker leveransen utanför EU. I enlighet med detta kommer post- eller budtjänsten att debitera mottagaren importmoms respektive tullkostnader. Företagaren kommer därför inte att debitera moms.

Alla priser är med förbehåll för tryck- och sättfel. Vi tar inget ansvar för konsekvenserna av tryck- och sättfel. Vid tryck- och sättfel är företaget inte skyldigt att leverera produkten till det felaktiga priset.


Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti

Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på duglighet och/eller användbarhet samt de lagliga bestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter som gällde vid avtalets ingående. Om så avtalats garanterar företagaren även att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.

En garanti som lämnas av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande gentemot företagaren på grundval av avtalet.

Eventuella fel eller felaktigt levererade produkter ska anmälas skriftligen till företagaren inom 14 dagar efter leveransen. Returnering av produkterna ska ske i originalförpackningen och i nyskick.

Entreprenörens garantitid motsvarar tillverkarens garantitid. Entreprenören är dock aldrig ansvarig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild användning av konsumenten, inte heller för eventuella råd angående användningen eller tillämpningen av produkterna.

Garantin gäller inte om:

Konsumenten själv har reparerat och/eller bearbetat de levererade produkterna eller låtit tredje part reparera och/eller bearbeta dem.

De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt hanterats vårdslöst eller i strid med företagets anvisningar och/eller anvisningarna på förpackningen.

felaktigheten helt eller delvis är en följd av föreskrifter som myndigheterna har fastställt eller kommer att fastställa avseende arten eller kvaliteten på de använda materialen.


Artikel 11 – Leverans och utförande

Företaget kommer att iaktta största möjliga omsorg vid mottagandet och utförandet av beställningar av produkter.

Leveransadress är den adress som konsumenten har uppgett för företaget.

Med beaktande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att utföra accepterade beställningar med vederbörlig skyndsamhet, dock senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att underrättas om detta senast 30 dagar efter att han lagt sin beställning. I så fall har konsumenten rätt att utan kostnad häva avtalet och rätt till eventuell skadestånd.

Vid uppsägning i enlighet med föregående stycke ska företagaren återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter uppsägningen.

Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, ska företagaren anstränga sig för att tillhandahålla en ersättningsartikel. Senast vid leveransen ska det på ett tydligt och begripligt sätt meddelas att en ersättningsartikel levereras. Vid ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för en eventuell returfrakt bärs av företagaren.

Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger hos företaget fram till leveransen till konsumenten eller en i förväg utsedd och för företaget känd representant, om inte annat uttryckligen avtalats.


Artikel 12 – Långvariga transaktioner: varaktighet, uppsägning och förlängning

Uppsägning

Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som ingåtts på obestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, med beaktande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, när som helst säga upp vid slutet av den bestämda tiden med beaktande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i föregående stycken:

när som helst och utan att vara begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller under en viss period;

åtminstone på samma sätt som de ingicks av honom;

alltid med samma uppsägningstid som företagaren har förbehållit sig.

Förlängning

Ett avtal som ingåtts för en viss tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster får inte förlängas eller förnyas tyst för en viss tid.

I avvikelse från föregående stycke får ett avtal som ingåtts för en viss tid och som avser regelbunden leverans av dag-, nyhets- och veckotidningar samt tidskrifter förlängas tyst för en viss period på högst tre månader, om konsumenten kan säga upp detta förlängda avtal vid utgången av förlängningsperioden med en uppsägningstid på högst en månad.

Ett avtal som ingåtts för en viss tid och som avser regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast förlängas tyst för obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad och en uppsägningstid på högst tre månader om avtalet avser regelbunden, men mindre än en gång per månad, leverans av dagstidningar, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter.

Ett avtal med begränsad löptid för regelbunden leverans av dagstidningar, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte tyst och upphör automatiskt efter prov- eller introduktionsperiodens slut.

Varaktighet

Om ett avtal har en varaktighet på mer än ett år, får konsumenten efter ett år när som helst säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte rimlighet och skälighet talar emot uppsägning före utgången av den avtalade varaktigheten.


Artikel 13 – Betalning

Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter det att ångerfristen enligt artikel 6.1 har börjat löpa. I fall av ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna frist löpa efter det att konsumenten har mottagit bekräftelsen av avtalet.

Konsumenten är skyldig att omedelbart meddela företaget om felaktigheter i de angivna eller tillhandahållna betalningsuppgifterna.

Vid utebliven betalning från konsumenten har företaget, med förbehåll för lagliga begränsningar, rätt att debitera konsumenten de rimliga kostnader som i förväg meddelats konsumenten.


Artikel 14 – Klagomål

Klagomål om avtalets genomförande måste lämnas in till företaget inom 7 dagar efter att konsumenten har upptäckt bristerna, och de måste vara fullständigt och tydligt beskrivna.

Klagomål som lämnas in till företagaren besvaras inom 14 dagar från mottagandedatumet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre handläggningstid, svarar företagaren inom 14 dagar med ett mottagningsbevis och en indikation om när konsumenten kan förvänta sig ett mer utförligt svar.

Om klagomålet inte kan lösas i samförstånd uppstår en tvist som kan lösas genom tvistlösningsförfarandet.

Ett klagomål upphäver inte företagets skyldigheter, såvida inte företaget skriftligen anger något annat.

Om ett klagomål befinns vara berättigat av företaget, kommer företaget efter eget val att ersätta eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.


Artikel 15 – Tvister

Avtal mellan företaget och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor regleras uteslutande av nederländsk lag. Detta gäller även om konsumenten är bosatt utomlands.


Artikel 16 – Avvisning av garantier: Ansvarsbegränsning

Vi garanterar, utfäster eller försäkrar inte att din användning av vår tjänst kommer att vara oavbruten, snabb, säker eller felfri.

Vi garanterar inte att de resultat som kan uppnås genom användning av tjänsten är korrekta eller tillförlitliga.

Du samtycker till att vi från tid till annan kan ta bort tjänsten på obestämd tid eller avbryta tjänsten när som helst utan att meddela dig.

Du samtycker uttryckligen till att din användning av, eller oförmåga att använda, tjänsten sker på egen risk. Tjänsten och alla produkter och tjänster som tillhandahålls dig via tjänsten levereras (utom vad vi uttryckligen anger) ”i befintligt skick” och ”som de är tillgängliga” för din användning, utan några utfästelser, garantier eller villkor av något slag, vare sig uttryckliga eller underförstådda, inklusive alla underförstådda garantier eller villkor avseende säljbarhet, handelsmässig kvalitet, lämplighet för ett visst ändamål, hållbarhet, äganderätt och icke-intrång.

Våra direktörer, tjänstemän, anställda, dotterbolag, ombud, entreprenörer, praktikanter, leverantörer, tjänsteleverantörer eller licensgivare är under inga omständigheter ansvariga för skador, förluster, anspråk eller direkta, indirekta, tillfälliga, straffbara, särskilda eller följdskador av något slag, inklusive men inte begränsat till förlorad vinst, förlorade intäkter, förlorade besparingar, förlust av data, ersättningskostnader eller liknande skador, oavsett om dessa grundar sig på avtal, olaglig handling (inklusive vårdslöshet), strikt ansvar eller annat, som uppstår till följd av din användning av någon av tjänsterna eller produkterna som köpts med hjälp av tjänsten, eller för någon annan fordran som på något sätt är relaterad till din användning av tjänsten eller en produkt, inklusive, men inte begränsat till, fel eller utelämnanden i något innehåll, eller någon förlust eller skada av något slag som uppstått till följd av användningen av tjänsten eller något innehåll (eller produkt) som har publicerats, skickats eller på annat sätt gjorts tillgängligt via tjänsten, även om du har informerats om möjligheten till detta. Eftersom vissa stater eller jurisdiktioner inte tillåter uteslutande eller begränsning av ansvar för följdskador eller oförutsedda skador, är vårt ansvar i sådana stater eller jurisdiktioner begränsat till den maximala omfattning som är tillåten enligt lag.


Artikel 17 – Skadeersättning

Du samtycker till att ersätta, försvara och hålla DailyCompress B.V. skadeslöst. DailyCompress B.V. och vårt moderbolag, dotterbolag, närstående företag, partners, tjänstemän, direktörer, ombud, entreprenörer, licensgivare, tjänsteleverantörer, underleverantörer, leverantörer, praktikanter och anställda, från alla anspråk eller krav, inklusive rimliga advokatkostnader, som framställs av en tredje part till följd av eller som uppstår till följd av ditt brott mot dessa tjänstevillkor eller de dokument som de ingår i genom hänvisning, eller ditt brott mot någon lag eller tredje parts rättigheter.


Artikel 18 – CESOP

På grund av de skärpta åtgärder som infördes 2024 avseende ”Ändring av lagen om omsättningsskatt 1968 (lag om genomförande av direktivet om betaltjänstleverantörer)” och därmed införandet av Central Electronic System of Payment Information (CESOP) kan betaltjänstleverantörer komma att registrera uppgifter i det europeiska CESOP-systemet.